Kwaliteit en beleving uitgangspunten van Krijn Koetsveld
"Met elkaar een verhaal vertellen, daar gaat het om."
Krijn Koetsveld is artistiek leider van het Nieuw Bach Ensemble. Een bevlogen klassiek musicus die bij ieder nieuw concert weer een eenheid van 'zijn' ensemble smeedt. Krijn Koetsveld: 'Dirigeren is op zich niet zo moeilijk. Veel moeilijker is het om mensen bij elkaar te brengen, mensen te inspireren, gezamenlijk van elke noot iets bijzonders te maken. Dat vergt concentratie en focus.'
Sinds 2009 is hij artistiek leider van het Nieuw Bach Ensemble. Koetsveld: 'Muziek maken zit in mijn bloed. Ik vind het enorm fascinerend dat je met klank, samenklank en melodie een verhaal kunt vertellen. Gevoelens kunt overbrengen. Muziek heeft voor mij iets magisch. Met elkaar muziek maken, met elkaar dat verhaal vertellen, dat wil ik bereiken als dirigent met dit ensemble. Als iedereen op zijn taak is berekend, dan bieden we kwaliteit die onszelf inspireert, maar vooral ook ons publiek.'
Na zijn middelbare schooltijd volgt Koetsveld de conservatoria in Den Haag en Rotterdam waar hij orgel, piano, orkest- en koordirectie studeert. Het vak van koordirigent leert hij bij zijn grote inspirator Frans Moonen. Via amateurkoren als het Nederlands Kerkmuziek Ensemble, komt Koetsveld uiteindelijk terecht bij professionele koren als het Groot Omroepkoor en het Nederlands Kamerkoor. Daarnaast is hij actief als docent en studieleider op conservatoria in Utrecht en Enschede. In 2004 heeft hij het ensemble Le Nuove Musiche opgericht, een professioneel ensemble dat zich concentreert op de muziek van rond 1600, de madrigalen en het begin van een nieuwe tijd: de barok. Naast musicus is Koetsveld trainer en coach van werk- en samenwerkingsprocessen. Koetsveld: 'Het uitgangspunt is hetzelfde: ik breng mensen bij elkaar. Alleen de omgeving en hun inbreng zijn anders.'
Krijn Koetsveld wil van muziek een beleving maken. Koetsveld: 'Als dat lukt, als iedereen -ook ikzelf- even gefocust en geconcentreerd is - dan breng je iets magisch. Tijdens een concert moet iedereen meteen de juiste klank, de juiste toon, het juiste tempo pakken. Het moet meteen goed zijn. Daarom vind ik iedere repetitie en ieder concert even belangrijk. Zijn we in staat ervoor te zorgen met elkaar het verhaal te vertellen? Als het antwoord ja is, dan kunnen we ons publiek boeien. Vooral mensen die voor het eerst naar een klassiek concert gaan, kunnen in extase raken door de schoonheid van de muziek. Die beleving moet je vasthouden. Het is niet vanzelfsprekend dat het publiek maar blijft komen. Daar moet je keihard voor werken.'
De toekomst van klassieke muziek ziet Krijn Koetsveld positief in, al realiseert hij zich dat klassieke muziek niet zomaar zijn weg vindt naar het publiek. En dus zoekt ook het Nieuw Bach Ensemble samen met andere kunstdisciplines naar mogelijkheden om muziek inhoudelijk te versterken met film, poëzie en literatuur. Ook worden op andere locaties dan concertzaal en kerk concerten uitgevoerd. Het bereiken van nieuw publiek is nu en voor de toekomst een blijvend aandachtspunt.